Body & Mind: Pilates, Yoga & Bodybalance

Pilates
Pilates is een bewegingsmethode om het lichaam in evenwicht te brengen.  Het merendeel van de oefeningen wordt zittend of liggend op de grond uitgevoerd. Een Pilates training bestaat uit drie verschillende elementen:
  1. Bewust bewegen met beheersing en controle. Dit vergt veel concentratie. Alle aandacht gaat naar de spieren die op dat moment aangespannen worden.
  2. Alle bewegingen komen voort vanuit het krachtcentrum. Met het krachtcentrum worden alle spieren bedoeld die zich in het rompgebied begeven, zoals de buik- en rugspieren.
  3. De bewegingen dienen vloeiend uitgevoerd te worden.
Regelmatig Pilates beoefenen levert veel op. Spierkracht en flexibiliteit worden verbeterd, vooral die van de rug- en buikspieren. De wervelkolom wordt soepeler en kan meer aan. Rondom het bekken wordt alles veel stabieler. De coördinatie wordt verbeterd. Botten worden steviger en gewrichten soepeler. Het lichaam komt dus in evenwicht, de houding wordt verbeterd, zo ook het lichaamsbewustzijn en de bewegingstechniek. Dit alles heeft ook aangename voordelen voor je dagelijks leven.

Pilates Plus
Pilates Plus is een training waarbij, net als bij het reguliere Pilates programma, veel aandacht wordt geschonken aan het trainen van het krachtcentrum: alle spieren rond het middenrif.
Wat is nu het verschil tussen Pilates en Pilates Plus? Tijdens de Pilates Plus training maken we gebruik van diverse materialen, zoals ballen, een Pilates circle en weerstandselastieken. Deze materialen gebruiken we om het lichaam bewuster aan te kunnen spannen.



Power Yoga
Power Yoga is een energieke en dynamische vorm van yoga die zich kenmerkt door twee belangrijke elementen:
  1. Het oefenen van houdingen, ook wel asana's genaamd. Deze asana's zijn gegroepeerd in negen series. Elke serie heeft een duidelijke doelstelling als warming up, kracht, lenigheid, balans, ontspanning.
  2. De ademhaling, ook wel de ujjayi ademhaling genaamd. De ujjayi ademhaling is een keelademhaling en wordt gedurende de hele Power Yoga les gekoppeld aan de asana's. Iedere beweging is een in- of uitademing.
Het regelmatig beoefenen van de asana's zorgt voor een flexibel lichaam, sterke spieren en een goede conditie. Door bewegen te combineren met de ujjayi ademhaling wordt er enorm veel energie en warmte in het lichaam opgewekt. Gif- en afvalstoffen worden hierdoor beter afgevoerd en de gezondheid van de organen zal merkbaar verbeteren. Power Yoga is een training waarbij de geest volledig tot rust komt. Het is een moment voor jezelf, een rustpunt in onze hectische samenleving. Door het beoefen van Power Yoga kan men stressvolle situaties beter aan, zal men evenwichtiger zijn en positief in het leven staan. Power Yoga is een investering in jezelf waarbij prestatie niet belangrijk is. De kunst is te genieten van de eenvoud en rust om je heen.



Yin Yoga
Het Yin & Yang symbool zal veel mensen bekend voorkomen. Yin staat voor: water, vrouwelijk, rust, stilstand, koud, introvert. Yang staat voor: vuur, mannelijk, beweging, warm, actief, extravert. In het dagelijkse leven zijn we gedeeltelijk in Yang als we bezig zijn met onze dagelijkse bezigheden. Wanneer we tot rust komen zijn we in Yin. Belangrijk is om de juiste balans te vinden tussen Yin & Yang zodat de weegschaal in het midden staat. 

Yin Yoga voorziet in een behoefte in Yin energie door op een rustige manier oefeningen te doen die spierspanning doet afnemen. Door langer in een positie te blijven en daar gehele ontspanning in te vinden dringen we door tot in de diepere lagen van het spier- en bindweefsel. Hierdoor ontstaat er meer flexibiliteit en ruimte in de gewrichten en kan de vloeistof die zich tussen de gewrichten bevindt beter in stand worden gehouden. 

Ervaring met Yoga is niet vereist. Yin Yoga is tevens uitermate geschikt voor mensen met lichamelijke beperkingen als schouder-, rug- en nekklachten. Ook is Yin Yoga geschikt voor vrouwen die zwanger zijn of herstellende zijn van zwangerschap.


Bodybalance
BodyBalance is de Yoga, Tai Chi, Pilates workout waarbij je flexibiliteit en kracht opbouwt en je een gevoel krijgt van rust en kalmte. Gecontroleerde ademhaling, concentratie en een zorgvuldig gestructureerde series van stretches, bewegingen en houdingen op muziek creëren een holistische workout die het lichaam in een toestand van harmonie en balans brengt.
Wat zijn de voordelen van BodyBalance beoefenen:
  1. Verbetert de flexibiliteit van gewrichten, je krijgt een groter bewegingsbereik
  2. Verhoogt je core kracht
  3. Verbetert je cardiovasculaire functie
  4. Helpt je calorieën te verbranden
  5. Vermindert je stressniveau
  6. Zorgt voor een blijvend gevoel van welzijn en kalmte
  7. Helpt je beter te concentreren en verhoogt je bewustzijnsniveau